Dawuh, Nasehat dan Amanah Romo Kyai Muhammad Sholeh Bahruddin Tahun 2003
  1. Lek koen wes moleh nang omah ojok kesusu berjuang, tapi kerjo’o disek. Lek wes oleh duwek akeh baru berjuang. Aku dewe bien moleh teko pondok gak langsung berjuang kok, tapi aku kerjo disek selama kurang lebih 12 tahun. Setelah itu baru aku nang kene (mendirikan Pondok Pesantren Ngalah).
  2. Ojok ngentek nganti pisan-pisan su’udzon marang guru, balik belajaro khusnudzon marang guru.
  3. Kowe nang kene (santri yang mondok di Ponpes Ngalah) gak usah tirakat poso, tapi mung (hanya) bondo temen ngono wes cukup, lek temmen berhasil kowe. (Dawuh di masjid Aminah, Sabtu 01 Februari 2003) 

    Dawuh, Nasehat dan Amanah Romo Kyai Muhammad Sholeh Bahruddin Tahun 2004
  1. Koen lek rumongso pinter malah goblok. Ojok rumongso pinter.
  2. Pondok kene iki gak nyetak santri sing pinter (kecerdasan otak), balik ndek kene nyetak santri sing ngerti (cerdas pikiran dan cerdas hati/akhlak yang baik):
اِنَّ الْفَقِيْهَ هُوَ الْفَقِيْهُ بِفِعْلِهِ # لَيْسَ الْفَقِيْهُ بِنُطْقِهِ وَمَقَالِهِ
  1. Pandai-pandailah menanam jasa kepada orang lain, jangan merasa lebih baik dari pada orang lain. Karena manusia yang baik adalah manusia yang banyak bermanfaat bagi manusia lainnya:
خَيْرُ النَّاسِ اَنْفَعُهُمْ لِلنَّاسِ
(Dawuh di masjid Aminah, Jum’at pagi 16 Juni 2004) 

Dawuh, Nasehat dan Amanah Romo Kyai Muhammad Sholeh Bahruddin Tahun 2005
  1. Awakmu rek…dadi pengurus iki khidmah (ngeladeni) aku, ojo nduweni niatan opo-opo.
  2. Pengurus utowo santri putri dilarang ada hubungan erat dengan pengurus utowo santri putra, jika ada kepentingan seperlunya saja, jangan ngelantur.
  3. Jangan menyalahgunakan plural (kebebasan). Contoh: Lanang rabi wedok, duduk lanang campur wedok.
  4. Ne’e ono pengurus sing ngelanggar peraturan, aku dewe sing na’zir, mboh tak apakno, opo jare aku.
  5. Arek wedok gak oleh ngumbahno sandangane arek lanang, ugo sewalike.
  6. Kesabaranku ojo disalahgunakno lan ojo digawe sak karepe dewe.
  7. Pondok Ngalah dhudhuk nggone germo utowo senok.
  8. Darut taqwa yang indah jangan dikotori dengan perbuatan keji dan kotor.
  9. Awakmu rek…… langsung dimonitoring masyarakat, jadi harus bisa menjaga almamater.
  10. Ne’ gelem Nak… ewangono aku ne’e gak gelem yoo nyisiho. (Dawuh di Serambi Masjid Ngalah Kamis, ba’da Isya’ 01 September 2005)
  11. Santri Ngalah dilarang membedakan antara yang satu dengan yang lain, karena ini sudah menjadi ciri khas Ponpes Ngalah (tidak membeda-bedakan dan mbagusi kabeh konco lan kabeh mahluk/berbuat baik kepada siapa saja). (Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu 14 Mei 2005)
 
Dawuh, Nasehat dan Amanah Romo Kyai Muhammad Sholeh Bahruddin Tahun 2006
  1. Sumpah santri pondok pesantren Ngalah Jum’at, 19.00 WIB 04 Agustus 2006 Di Serambi Masjid Ngalah.
Wes arek-arek kabeh dino iki seliramu kabeh tak ba’iat, tirokno aku yoo:
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمن الرَّحِيْمِ
Saya berjanji:
  1. Berpegang teguh pada Pancasila dan UUD 1945
  2. Berbakti dan patuh pada kedua orang tua dan guru

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ
اَشْهَدُ اَنْ لاَ اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا رَّسُوْلُ اللهِ
وَاللهِ بِاللهِ تاَللهِ
Kulo:
  1. Mboten nglampai zino.
  2. Mboten nglampai Nyolong.
  3. Mboten nglampai Minum Khomer.
  4. Mboten nglampai Mejahi Tiyang.
  5. Mboten nglampai Totoan (judi).

Bileh ngelampahi salah setunggalipun sumpah meniko (nomer 1-5) mboten diakoni yugo wonten akhirat, nanging diakoni yugo wonten dunyo mawon.
Dan sumpah santri ini setiap tahun di bai’atkan secara continue (istiqomah) oleh Romo Kyai kepada santri-santri baru dan tentunya santri yang lama juga harus ikut berkumpul untuk mengikuti bai’at.
  1. Mbah-mbahku bien ngono paku alam, maksude paku alam yho iku jiwanya pendamai, penyatu semuanya tanpa pilah-pilih dan tanpa membeda-bedakan. Guduk paku bumi. Mangkane aku gembol sopo wae selalu bersikap plural, seng tujuane adalah untuk mempersatukan, menyambung dan ngayomi lan ngayemi sopo wae tanpa pandang bulu. Sopo ae bah iku elek apik kabeh tak ayomi. (Dawuh ngaji Tafsir Selasa 07 Maret 2006)
  2. Aku bangga lek ono uwong iso gembol uwong, awakmu kabeh lek iso tak acungi jempol siji, tapi aku luweh bangga lek ono uwong iso nguwongno uwong, sopo seng iso engkok tak acungi jempol empat. Iku ngono gak gampang, awakmu kabeh kudu belajar nguwongno uwong. (Dawuh ngaji Tafsir Rabu 08 Maret 2006)
  3. Darut Taqwa iso goo... internasional ngono yho karena iso gembol uwong lan iso nguwongno uwong, tapi mungsuhe yho akeh lan abot yoiku gebakane amrozi, osama bin laden lan sak kanca-kancane. (Dawuh ngaji Tafsir Rabu 08 Maret 2006)
  4. Awakmu lek loro (apabila sakit) moco o ayat kursi, falaq binnaas (surat Mu’awwidzatain), lan Sirruallah Dzatullah Sifatullah Wujudullah, seng uwakeh insyaallah waras. (Dawuh ngaji Tafsir Sabtu 06 Mei 2006)
  5. Lek onok wong lacot (orang yang bertindak keburukan) iku cede’ono kanggo nasehati utowo nuturi kanti apik, koyok huruf jowo iku lho, lek di garisi dadi mati lha lek di pepet malah dadi urep. (Dawuh ngaji Tafsir Senin 19 Juni 2006)
  6. Lek onok masyarakat mbesok sing gampangan, kudu iso ngladeni masyarakat, kudu jembar, gak oleh mbenak-mbenakno (tidak boleh pilah-pilih), gak oleh rewel, tiruen aku, aku gak cupet, aku gak rewel tapi aku luwes nang masyarakat. Dadi awakmu kabeh gak oleh bodo, koen kudu luwes nang masyarakat. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 08 November 2006)
  7. Aku biyen sek masa tirakat ndek kene selama tiga tahun tak rasano kadang ben jam sepolo, jam rolas, jam telu kadang keroso sepi banget. La lek ngono tak gawe dungo seng get tapi nang njero ati. (Dawuh ngaji Tafsir, Kamis 09 November 2006)
  8. Iki arek-arek kabeh dititeni, hukum sing enteng iku ngono digawe lek dhorurot. Contone wong wedok haid oleh moco al-Qur’an lek wayae MTQ. La aku nanggap ludruk ngono gawe ngentai (meredam) islam anti kentongan jidor, anti tahlil, anti nyekar utowo islam garis keras/islam radikal. (Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu 11 November 2006)
  9. Arek-arek sing gede ngemong sing cilik (santri yang sudah besar mendidik yang masih kecil), lek onok sing gak genah yo tolong genahno ojok meneng ae. (Dawuh ngaji Tafsir, Minggu 17 Desember 2006)
  10. Aku kereng (galak) nang awakmu ngono sak temene ngeman (kerono ngeman awakmu) lan wedi dipaedo bapak-makmu, Soale bien bapak makmu masrahno nang aku! Wes iku dititeni, mugo-mugo kabeh manfaat lan barokah. Al Faatikhah (Dawuh ngaji Tafsir, Minggu 17 Desember 2006)
  1. Dawuh, Nasehat dan Amanah Romo Kyai Muhammad Sholeh Bahruddin Tahun 2007
  1. Opo’o se dungone kyai biyen kok mandi-mandi (mustajabah)? Lek kyai saiki kok gak mandi?
  2. Jawab: Iku polae kyai saiki kemalan ngedol NU, ngedol santrine, lha lek kyai biyen gak gelem ngedol NU lan gak gelem ngedol santrine. (Dawuh ngaji Tafsir, Senin 01 Januari 2007)
  3. Tsunami, lumpur lapindo iku duduk nikmat tapi laknat lan adzab polae menungsone gak pandai bersyukur. Neng al-Qur’an wes dijelasno:
لَئِنْ شَكَرْتُمْ لأَزِيْدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِيْ لَشَدِيْدٌ
Mangkane lek onok permasalahan opo ae tolong balekno nang al-Qur’an, hadits lan kitab. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 02 Januari 2007)
  1. Yok opo carane nolak balak?
Jawab: Yo gampang, carane yo ngrunding Pengeran (Gusti Allah dirunding kanti sholat daf’il balak). (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 02 Januari 2007)
  1. Seje selet seje angget, gembol uwong ngono angel, dadi lek gembol uwong yho kudu dimaklumi. (Dawuh ngaji Tafsir Rabu 07 Februari 2007)
  2. Lek ambek wong tuwo (kedua orang tua) lan dolor-dolor kabeh, awakmu kudu gelem nylameti lek wes mati. “Arep uripe yho kudu arep patine, arep tinggalane yho kudu arep kuburane”. (Dawuh ngaji Tafsir Kamis 08 Februari 2007)
  3. Lek ngomong ambek uwong ngono seng enak....!!! polae manungso iku gawat, kok iso gawat soale manungso kanggonan nafsu lawwamah... mulakne kudu di leme’i (dilandasi) Taqwaallah.
Perkoro seng sadis iku ono loro (perkara yang sadis itu ada dua):
  1. Politik.
  2. Pekerjaan/nyambot gawe.
Perkoro loro iku kudu di leme’i Taqwaallah, lek gak di leme’i Taqwaallah bakal modar tennan. (Dawuh ngaji Tafsir Kamis 22 Februari 2007)
  1. Iki aku ngaji tafsir wes kate khatam, sak marine khatam yho dibukak maneh rek ngan tek khatam maneh, lek wes khatam maneh dibukak maneh, terus digawe wiridan. Ngene iki aku niru guruku kyai Bakhri Sawahan Mojokerto, lha lek aku naboh kentongan/pentongan saben waktu teko mbaleh iku aku niru Kyai Bahruddin, bapakku dewe yho guru pisan, ngrangkep. Lek metu-metu, lungo aku celonoan aku niru mbah Munawir Kertosono. aku biasahe jagongan ambek santri iku niru mbah yai Iskandar Jombang. Lek sholat teraweh aku gak ngimami aku niru Kyai Jamal Bato’an Kediri. Lek aku waktu munggah nang masjid kok di totok (ditabuh) kentongane iku niru guruku Mbah Muaslih Mranggen Semarang. Kabeh opo wae seng tak lakoni iku aku niru guru-guruku, gak sak karepku dewe. Lha awakmu yhoo kudu niru aku (Mbah Yai Sholeh), kate niru sopo lek gak niru aku!, kate niru sopo? gak usah neko-neko!!! (Dawuh ngaji Tafsir Sabtu 24 Februari 2007)
  2. Aku (Mbah Yai Sholeh) kuatir perkoro loro:
  1. Yayasan (Darut Taqwa) sak lembagae ke-dol (disita bank), yho naudzubillah lek ngantek kesita utowo kedol, aku ngaplo engkok ndek akherat ambek seng jariyah (wong seng invest).
  2. Aku kuwatir santriku kenek utowo kemasukan ideologi islam keras, islam brog, jlenggur, (kuatir diajak bom-boman).
Carane aku menyikapi...........?!
  1. Aku tuku tanah dewe cek gak disetir wong.
  2. Yayasan dan lembaganya jangan sampai dinegerikan.
  3. Buku Pedoman Santri tak galakno.
Harapanku sak keluarga, Darut Taqwa bisoho tetep langgeng ila yaumil qiyamah. Tur santri lan hasil produknya bermanfaat semuanya. (Dawuh ke Ahmad Muhtadin, di teras ndalem Selasa, 05 Juni 2007)
  1. Darut Taqwa itu bahasa Arab, bukan bahasa Jawa atau Indonesia. Darut artinya tempat dan Taqwa artinya menjalankan perintah dan menjauhi larangan-Nya. (Dawuh di Teras Ndalem, Jum’at pagi 05 Oktober 2007)
  2. Yayasan Darut Taqwa adalah miniatur NU, soalle di sini tempat perwujudan pengkajian NU. Ngene iki aku oleh PR teko Gus Dur bien waktu pembukaan STAIS tahun 1996. (Dawuh di Teras Ndalem, Jum’at pagi 05 Oktober 2007)
Dawuh, Nasehat dan Amanah Romo Kyai Muhammad Sholeh Bahruddin Tahun 2007
  1. Zaman akhir ngono yo koyok sak iki-iki, golek wong ikhlas ngono angel, Ojok’o golek wong ikhlas, golek wong seng temen lho wes angel......., rasane koyok nggolek’i jaran seng ono sungune!!! Mangkane uwong lek gak oleh hidayah songko Gusti Allah ora bakal kuat temen opo maneh ikhlas.
Hidayah ngono onok papat :
  1. Hidayatul iman (hidayah iman).
  2. Hidayatul ihsan (hidayah islam).
  3. Hidayatul ilmi (hidayah ilmu).
  4. Hidayatul ihsan (hidayah ihsan).
(Dawuh di Teras Ndalem, Selasa 05 Februari 2008)
  1. Kenek opo aku (Romo kyai) kok jarang metu, jarang tindaan?
Iku polae aku iki wedi lan abot lek gak iso istiqomah jama’ah ambek santri, gak iso istiqomah ngaji ambek santri..........!!! lan maneh kerono syarate kyai iku ono telu:
  1. Istiqomah (disiplin ngimami, disiplin mulang ngaji, disiplin ndungakno santri).
  2. Uswatun khasanah (keteladanan yang bagus).
  3. Ikhlas (tanpa pamrih, gak kedunyan).
(Dawuh di Teras Ndalem, Sabtu 09 Februari 2008)
  1. Anakku kabeh, ojok nganti melok-melok demo-demo koyok anti kentongan, soale seng ndemo anti kentongan, seng didemo yo anti kentongan. Ojok melok-melok, soale koen iki golongan kentongan jidor, tahlil, nyekar. Lek awakmu melok jenenge gak etis, lek sek pancet melu maneh jenenge gak entos. (Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu 08 Maret 2008)
  2. Ibadah ngono tidak cari sangu (tidak mencari materi). Harus ikhlas kerono Allah SWT. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 11 Maret 2008)
  3. Wong penting iku wong seng mentingno kepentingane wong liyo, (Orang penting itu orang yang mementingkan kepentingannya orang lain). (Dawuh ngaji Tafsir, kamis 17 April 2008)
  4. Hati dibuat jembar agar tidak menusuk perasaan. (Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu 19 April 2008)
  5. Ulama’ itu pewaris para nabi. Mewarisi apanya?
Jawab: Mewarisi ilmu dan akhlaqnya, bukan mewarisi sawah ladangnya dan tidak mewarisi uang dan jubahnya. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 29 April 2008)
  1. Dunia itu berputar, yo onok apese yo onok enak’e. Gentosan (gantian). (Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu 03 Mei 2008)
  2. Sesungguhnya teman itu sangat berpengaruh. Kalau bagus cepat-cepat didekati dan kalau jelek cepat-cepat dijauhi. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 07 Mei 2008)
  3. Hukum jahiliyah iku mengedepankan okol/otot. Pokoknya yang kuat itu menang meskipun salah. (Dawuh ngaji Tafsir, Senin 12 Mei 2008)
  4. Kenek opo se antara wong siji lan liyane kok iso tukaran (terjadi pertengkaran)?
Jawab: Polae pendapate gak diregani.
(Dawuh di gubuk, ba’da isya’, Selasa 13 Mei 2008)
  1. Aku (Romo kyai) iki mencetak santri yang berjiwa nasional dan tasawuf yaitu mbagusi kabeh konco. (Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu 24 Mei 2008)
  2. Awakmu kabeh kudu iso gembul uwong (serawung dengan semua manusia), lek iso tak acungi jempol siji (beliau sambil mengacungkan jempol yang kiri).
Tapi lek iso nguwongno uwong, tak acungi jempol dua (beliau sambil mengacungkan kedua jempol tangannya).
Tukang maedo ngono wong bodoh, mangkane tingkah polae isone ngritik tok. Awakmu kabeh ojok koyok ngono. (Dawuh ngaji Tafsir, Senin 09 Juni 2008)
  1. Pondok iku penjara suci karena tidak bisa seenaknya sendiri, tidak bisa sekehendaknya nafsu (bebas) dan penjaganya adalah kyai. (Dawuh ngaji Tafsir Senin 16 Juni 2008)
  2. Awakmu mondok iki ben krasan, sedino mangano peng telu. Lek sek gak krasan, nambao mangane peng papat utowo peng limo, tapi ojok lali mbayar lee. (Dawuh ngaji Tafsir Senin 16 Juni 2008)
  3. Santri Darut Taqwa kudu gentle.......!!!
Benar bilang benar, salah bilang salah. Jangan bicara kalau tidak ada bukti atau realita, kalau asal bicara nanti jadi ruwet semuanya.
Gak oleh akeh omonge tok, tapi kudu sak praktek’e kudu cepat, tanggap pada segala hal. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 26 Juni 2007)
  1. Ojo nganti nggawe shabu........!!! lek mangan shabu urate engkok pedot, error utek’e. (Dawuh ngaji Tafsir, Minggu 01 Juli 2007)
  2. Dadi mahasiswa iku kudu tanggap pada setiap permasalahan. Setiap ada apa-apa, adakan riset dulu, adakan penelitian........tabayun dulu. Cek gak iso gendaan ae! (Dawuh ngaji Tafsir, Minggu 06 Juli 2008)
  3. Pondok iku opojare kyaine lee........ soale kyai ngono ute’e/ ruhe pondok. Dadi lek kyaine pinter santrine yo melu pinter. (Dawuh di Teras Ndalem, Selasa 08 Juli 2008)
  4. Nek golek bojo lek iso kriteriae sing:
  1. Gak duwe rambot; tegese gak tau ngumbar aurot.
  2. Wuto meripate; tegese gak tau ndelok maksiat.
  3. Bisu; tegese gak tau ngomong seng elek-elek.
  4. Tuno rungu; tegese gak tau ngrungokno maksiat.
  5. Gak duwe tangan; tegese tangane gak tau nglakoni maksiat.
  6. Gak duwe sikil; tegese gak tau mlaku nang panggonan maksiat.
  1. Mbesok nek akad nikah, kudu nduwe wudu’, pernikahane cek langgeng, cek gak balak-balek rabi, cukup rabi siji wae, ora usah rabi loro telu pernikahane cek barokah. (Dawuh di Teras Ndalem, Selasa 08 Juli 2008)
  2. Mbesok lek nang bojo kudu sabar ojo moroan tangan (mudah memukul, apalagi memukul wajah) nang anak yo kudu seng sabar. Tiruen aku (Mbah Yai):
Aku (Romo kyai) sabar yo tiruen.
Aku loman yo tiruen.
Aku gak mbenak-mbenakno (membeda-bedakan) yo tiruen .
Aku apik karo bolo tonggo yo tiruen.
Aku disiplin lan istiqomah yo tiruen.
Aku gak wayoh yo tiruen. (Dawuh di Teras Ndalem, Rabu 23 Juli 2008)
  1. Aku emmoh (gak pingin) duwe santri bodo.......!!! (Dawuh ngaji Tafsir, Kamis 26 Juli 2007)
  2. Awakmu, lek nggole’i masalah (dasar atau dalil dari permasalahan) cek ndang ketemu. Moco’o fatihah nang Syekh Abdul Qodir Jaelani peng telu, Yaa Mu’id peng 17.
Onok pondok ojok enak-enak’an kudu seng temenan. Temen belajare yo temen dungone.
Tirakatmu neng kene cukup menaati peraturan wae (wayae sekolah-sekolah, wayae ngaji-ngaji, wayae mangan-mangan, wayae turu-turu, wayae.........wayae.........) dadi kudu mendisiplinkan diri sendiri. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 08 Agustus 2007)
  1. Berangkat belajar (mondok) itu yang baik hari rabu. Karena hal-hal yang dimulai hari rabu akan cepat sempurna, termasuk perbuatan yang baik. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 15 Oktober 2008)
  2. Di dalam agama itu ada tiga dimensi, yaitu:
  1. Islam (fiqih).
  2. Iman (tauhid).
  3. Ihsan (tasawuf) akhlaq terhadap Allah dan akhlaq terhadap sesama makhluk.
(Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu 01 November 2008)
  1. Wong gembul wong ngono angel, polae wong iku atine bedo-bedo, akale, darahe, pola pikire sidik jarine bedo-bedo gak ono seng podo, lah lek ngene yo opo (cara menyikapi)?
Jawab: Hormatilah perbedaan, karena semuanya berbeda-beda, harus saling membantu dengan yang lain, harus berjiwa rahmatan lil ‘alamin dan jangan sampai mempunyai sifat adigang-adigung (sok/sombong). (Dawuh ngaji Tafsir, Minggu, 02 November 2008)
  1. Kalau ada yang tanya, “Darimana kyai mendapatkan uang”?
Jawab: Menjual AYAS (air yasin) bayarnya dengan UPAS (uang pas) tanpa sosok (tanpa uang kembalian).
  1. Sukses didalam study tidak menjamin sukses dalam kehidupan. Karena setelah lulus dari kampus Yudharta masih ada kampus Tuhan.
  2. Pencuri paling banyak adalah dari orang laki-laki. Sedangkan orang yang berzina paling banyak adalah dari orang perempuan. (Dawuh ngaji Tafsir, Senin 03 November 2008)
  3. Imannya orang munafik hanyalah lisannya saja, bukan hatinya. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 04 November 2008)
  4. Modale/syarat te wong politik ngono, mung telu:
  1. Pinter ngomong
  2. Kendel goroh
  3. Mentolo
Tujuane mung golek upo!!!
(Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 05 November 2008)
  1. Kenapa sih, jabatan kok diperebutkan?
Jawab: Karena kalau jabatan sudah disandang uangpun siap dipegang, tinggal wadahnya saja (Makaanya jadi rebutan!!!). (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 05 November 2008)
  1. Politik iku kejam bila tidak bisa mengendalikan. Bagaikan api yang tidak bisa dikendalikan, akibatnya rumah bisa terbakar, pabrik terbakar.
Contoh: Terjadi disana-sini banyak tawuran, bacoan dll.
Politik itu manfaatnya besar apabila bisa mengendalikan. Bagaikan api yang bisa dikendalikan. Api dikendalikan untuk alat penerangan dan menggoreng tahu.
Contoh: Jadi kepala desa, bupati, gubernur, presiden, itu hasil politik yang bisa dikendalikan. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 05 November 2008)
  1. Aku (Mbah Yai Sholeh) tidak ridho bila santri meniru sifat buruk Amrozi dan kawan-kawan, agar selamat dunia akhirat. Karena amrozi dan kawan-kawannya yang ngebom itu termasuk membunuh orang tanpa alasan, maka mereka dihukumi sebagai pembunuh. Di dunia bermusuhan dengan polisi dan di akhirat bermusuhan dengan kanjeng nabi. (Dawuh ngaji Tafsir, Minggu 09 November 2008)
  2. Manusia mempunyai empat watak atau sifat, yaitu:
  1. Sabu’iyah, seperti sifat marah, rasa permusuhan, berbicara kotor, suka menganiaya dan meremehkan orang lain.
  2. Bahimiyah, seperti tidur, perilaku mengumbar perkara jelek, boros, iri dan dengki.
  3. Syaitoniyah, sifat selalu menuruti hawa nafsu, seperti melakukan tipu daya/berbohong, adu domba, berani menerjang larangan, dan suka membantah.
  4. Illahiyah, (mempunyai sifat-sifat ketuhanan) seperti pemaaf.
(Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 03 Desember 2008)
  1. Misi Darut Taqwa dan lembaganya ialah perdamian dan manusiawi. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 30 Desember 2008)
  2. Kendali manusia adalah:
Taqwa, Iman dan Ilmu. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 30 Desember 2008)
  1. Syarat dadi Kyai iku ono telu:
  1. Istiqomah (waktunya ngaji yo ngaji, waktunya ngimami yo ngimami).
  2. Uswatun Khasanah (memberi teladan yang baik kepada santri dan tidak membeda-bedakan antara yang satu dengan yang lain).
  3. Ikhlas (tanpa pamrih, kyainya tidak mendapatkan bayaran).

Syarate dadi guru ono loro/2:
  1. Istiqomah (wayae mulang yo mulang/ wayae ngajar yo ngajar)
  2. Uswatun Khasanah (memberi teladan yang baik kepada siswa-siswinya)

Syarate dadi santri mung siji, yo iku:
Istiqomah (wayae ngaji yo ngaji, wayae sekolah yo sekolah, wayae mangan yo mangan, wayae turu yo turu, wayae..... wayae.....).
(Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 30 Desember 2008)
  1. Apa bedanya (perbedaan) pondok pesantren dengan asrama?
Jawab: Pondok pesantren berangkatnya dari nol gali nol yo nol (nol semuanya); Masjidnya gubuk (terbuat dari bambu), rumah kyainya gubuk, pondoknya juga gubuk.
Kalau Asrama berangkatnya langsung LEG (langsung permanen/tinggal minta). (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa, 30 Desember 2008)
  1. Jangan menanyakan perkara yang sudah tahu, tanyalah perkara yang belum tahu. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 31 Desember 2008)
  2. Dudokno (tunjukkan) akhlaqmu, pinter iku kari-kari ae. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 31 Desember 2008)
  3. Awakmu kudu dadi wong sing gede bunge tinimbang pringe cek barongane tambah gedhe utowo ringsep, laa nek gedhe pringe tinimbang bunge barongane dadi buyar. (generasi penerus harus lebih maju dan lebih berkualitas dari pada generasi sebelumnya) (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 31 Desember 2008) 

    Dawuh, Nasehat dan Amanah Romo Kyai Muhammad Sholeh Bahruddin Tahun 2009
  1. Jiwa–jiwa orang tua;
  1. Punya wawasan luas.
  2. Punya hati yang luas dan dalam.
  3. Pamaaf.
  4. Pangayom semua tanpa pilah pilih dan tanpa pamrih.
Kalau Jiwa bocah kebalikannya. (Dawuh ngaji Tafsir, Kamis 08 Januari 2009)
  1. Ilmu itu ada dua, yaitu:
  1. Ilmu akhirat.
  2. Ilmu dunyo (dunia). (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 14 Januari 2009)
  1. Yayasan Darut Taqwa adalah sama dengan PT (serupa tapi tak sama), Yayasan Darut Taqwa bergerak dalam dunia pendidikan (membawahi lembaga-lembaga pendidikan), kalau PT. bergerak pada dunia industri yang berorientasi pada keuntungan materi duniawi.
Yayasan atau PT Darut Taqwa membawahi beberapa pabrik (lembaga), ada pabrik TK, pabrik MI, pabrik MTS, pabrik MA, pabrik SMK, pabrik SMA, pabrik Yudharta, pabrik Pondok Pesantren (MADIN, TPQ).
Yang memiliki PT. Darut Taqwa ini adalah Romo Kyai Sholeh dan Ibu Nyai Sholeh. Adapun kepala sekolah atau kepala lembaga (kepala pabrik) dan semua guru itu adalah karyawan atau disebut buruh. Seluruh siswa-siswi, mahasiswa-mahasiswi dan santri itu adalah barang produksinya, dan orang-orang yang ikut beramal jariyah itu adalah penanam saham.
Namun perbedaan pabrik dengan Yayasan Darut Taqwa adalah : sebuah pabrik biasanya hanya mencari keuntungan duniawiyah, tetapi kalau Pemilik Yayasan Darut Taqwa dan penanam saham (yang beramal jariyah) hanya mencari keuntungan Ukhrowiyah saja. Maka dari itu pemilik Yayasan Darut Taqwa dan pengurusnya haram mendapatkan bayaran biar ada bedanya antara pabrik dengan Yayasan Darut Taqwa.
Seluruh kepala pabrik dan semua karyawan harus patuh dan tunduk kepada pemilik PT. Darut Taqwa (Romo Kyai Sholeh dan Ibu Nyai Sholeh), karena sebenarnya anda adalah buruh-buruh kami.
Harapan pemilik Yayasan Darut Taqwa, hasil produksi (alumni/lulusan) dari PT Darut Taqwa dan pabrik-pabrik di bawahnya bisa diterima di masyarakat. Seumpama lulusan/alumni (hasil produksi) PT. Darut Taqwa menjadi Pegawai Negeri, DPR, menjadi Kyai, ustadz, menjadi tokoh masyarakat dan lain sebagainya, itu berarti hasil produk Yayasan Darut Taqwa bisa diterima di tengah-tengah masyarakat (itulah harapan dari pemilik PT. Darut Taqwa dan semua pabrik-pabriknya. (Dawuh Maklumat, Rabu 21 Januari 2009)
  1. Arek mondok iku ono macem telu, yoiku;
  1. Duwi’e bek/akeh, wong tuwone karep, areke karep (jalan sip).
  2. Areke karep duwi’e gak karep.
  3. Dueke karep tapi wong tuwone gak karep.
Tapi seng apik sangu cengkir (kencenge peker). (Dawuh ngaji Tafsir, Senin 26 Januari 2009)
  1. Macam-macam kyai :
  1. Kyai Politik, contone; Kyai sing biasane ngurusi pil-pilan, demo.
  2. Kyai TV, contone; Ust. Jefry, Ust. Aa gym.
  3. Kyai Pentas; Kyai sing penggaweane Pidato tok.
  4. Kyai Kantor, contone; MUI.
  5. Kyai Ponpes, contone; KH. Bahruddin.
  6. Kyai Panas, contone; Kyai sing omong sak omong panas tok.
  7. Kyai Perdamaian, contone; KH. Sholeh Bahruddin.
  8. Kyai Dungo, contone; Mbah Toyyib (Klata’an)
  9. Kyai Wiridan, contone; KH. Munawir (guru KH. Sholeh Bahruddin).
  10. Kyai Dandan-dandan, Kyai sing senengane nggawe masjid, madrasah. contone; Kyai Nur Salim (Jabung Malang)
  11. Kyai Intelek, Kyai sing penggaweane seminar-seminar.
  12. Kyai Dangdut, contone; H. Rhoma Irama.
  13. Kyai Sinetron, contone; wong lek gak dicelok kyai ngamok.
  14. Kyai Kadik Dayan, contone; Gus Ma’sum (Lirboyo).
  15. Kyai Proposal; Kyai sing nandi-nandi penggaweane jalok-jalok tok.
  16. Kyai Loman; Kyai sing penggaweane ngedom duwek. Contone; Mbah Shobib Jeporo.
  17. Kyai Organisasi; Kyai sing aktif ngurusi organisasi.
  18. Kyai Budaya, contone; Cak Nun.
(Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 17 Februari 2009)
  1. Fasiq adalah orang yang senang melakukan dosa kecil dan dosa besar. (Dawuh ngaji Tafsir, Minggu 22 Februari 2009)
  2. Dimana ada kelebihan, disitu pasti ada kekurangan. Dimana ada kekurangan, disitu pasti ada kelebihan. (Dawuh ngaji Tafsir, Minggu 22 Februari 2009 )
  3. Hari ini Romo Kyai menjual kedua mobilnya yaitu mobil mercy dan carnival, dan uang hasil penjualan dua mobilnya tersebut dibelikan mobil satu yang berupa mobil alphard, jadi Romo Kyai beli mobil alphard bukan dari hasil pilkada, tapi uangnya dari hasil penjualan dua mobil plus dari masyarakat (amplopan dodol banyu) perantara doanya. (Dawuh ngaji Tafsir Senin, 23 Februari 2009)
  4. Semua santri Ngalah dinetralkan (dibebaskan) untuk mencoblos dan memilih partai yang ada, sedangkan Romo Kyai dan Ibu Nyai tidak ikut mencoblos bukannya golput, tetapi cuma absen. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 03 Maret 2009)
  5. Sakdurunge ono dunyo sak isine saktemenne wes ono Qur’an (jadi permasalahan dan kejadian di dunia ini sudah ada di nash Al Quran. Mulai dari hal-hal/perkara yang telah lampau, hal yang sekarang, dan yang akan datang semua sudah dinash di Al Qur’an). (Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu 14 Maret 2009)
  6. Semua keluarga ndalem tidak boleh daftar PNS dan mencalonkan DPR dan sebagainya biar tidak rebutan dengan santri dan jamaahnya, karena mereka semua itu tunggal ayah atau bapak, baik itu Gus Fadlan, Gus Yusuf, Gus Kholid dan Gus Saikhu tidak diridhoi oleh Romo Kyai Sholeh Bahruddin Kalam. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 17 Maret 2009)
  7. Ditahun 2009 ini banyak Ulama baik itu MUI, Kyai, Ustadz dsb. Semuanya sama sama merebutkan 3T, yaitu: tahta, harta, wanita. Ditambah 2T, yaitu: toyota dan jakarta. Karena mereka semua ramai-ramai ikut partai-partai, bahkan ada yang sampai menjual santrinya sendiri. Tapi, alhamdulillah di pesantren Ngalah yang tercinta ini, semua santrinya dibebaskan dalam memilih partai atau capres-cawapres. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 17 Maret 2009)
  8. Awakmu mondok iku wes dipilih Allah. Nek ora dipilih awakmu yo wes ora krasan ono pondok. Bapakne, ibune, anake tonggo ditinggal kabeh, ono pondok ngapalno, ngaji lan ojo lali belajar seng mempeng. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 25 Maret 2009)
  9. Al Quran itu untuk semua manusia dan jin (Tafsir al-Jalalain juz 1 halaman 121). (Dawuh ngaji Tafsir, Kamis 26 Maret 2009)
  10. Awakmu kabeh kudu luweh sogeh tinimbang aku (Romo Kyai) luweh pinter tinimbang aku. (Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu 28 Maret 2009)
  11. Kanjeng Nabi diturunkan di dunia ini mempunyai tujuan dan misi apa?
Jawab: Kanjeng Nabi disuruh untuk membangun akhlak yang mulia.
Tapi sekarang kok terjadi krisis akhlak, berarti Kanjeng Nabi gagal dong?!
Jawab: Bukan Kanjeng Nabi yang gagal, tetapi manusianya yang dengkal.
  1. Kanjeng Nabi iku manungso tapi gak koyo lumrahe manungso. Contoh: Kanjeng Nabi ora tau dienclo’i laler. (Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu 28 Maret 2009)
  2. Tujuan adanya buku Fiqih Galak Gampil dan Romo Kyai memberi hukum ABCD (harom, makruh, mubah dan wajib) adalah:
  1. Biar masyarakat mempunyai wawasan luas lan lues.
  2. Biar masyarakat tidak bodoh.
(Dawuh ngaji Tafsir, Minggu 29 Maret 2009)
  1. Dari sekian banyak jumlah nabi dan rasul yang telah tercantum di kitab-kitab itu mayoritas adalah keturunan bani israil. (Dawuh ngaji Tafsir, Minggu 29 Maret 2009)
  2. Allah akan mengangkat derajat seseorang tanpa pandang dan pilah pilih. Sesuai dengan dawuhNya di dalam al-Qur’an:
نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشَاءُ
Contoh nabi Ibrahim, padahal ayahnya adalah seorang pembuat berhala menurut orang kafir. Akhirnya Allah mengangkat derajat nabi Ibrahim sebagai seorang nabi dan rasul. (Dawuh ngaji Tafsir, Minggu 29 Maret 2009)
  1. اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ اَتْقَاكُمْ
Dari ayat di atas sudah jelas bahwa Allah tidak akan memandang seseorang itu karena tampan atau jeleknya, kaya atau miskinnya, pintar atau tidaknya dsb. Tetapi yang dipandang adalah ketaqwaan kita sebagai seorang hamba. (Dawuh ngaji Tafsir, Senin 30 Maret 2009)
  1. وَجَعَلْناَ لِكُلِّ شَيْئٍ سَبَبًا
Allah menjadikan sesuatu melalui proses. Contoh ketika menciptakan langit dan bumi yang terjadi selama enam hari sebagai pendidikan kepada umat manusia. (Dawuh ngaji Tafsir, Senin 30 Maret 2009)
  1. لَقَدْ خَلَقْناَ اْلاِنْسَانَ فِيْ كَبَدٍ
Allah menciptakan manusia itu selalu dalam keadaan rewel, payah dan repot. (Dawuh ngaji Tafsir, Senin, 30 Maret 2009)
  1. Awakmu ojok sombong nang wong wedok. Polakno sak kuat-kuate lan sak gagah-gagahe wong lanang mesti tau digembol karo wong wedok. Contohe pas awakmu neng jerone wetenge ibumu. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu, 01 April 2009)
  2. Setan iku ono rong macem, (ada dua macam) yaitu:
  1. Setan manusia (syayatinun minal insi).
  2. Setan jin (syayatinun minal jinni).
(Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 07 April 2009)
  1. Saktemenne kesusu (terburu-buru) iku perbuatane syetan kecuali perkoro lima, yaitu:
  1. Nyuguhi dayoh (Menghormat tamu).
  2. Ngurusi mayit (merawat jenazah: memandikan, mengkafani, menyalati dan memakamkan).
  3. Lek duwe anak wedok lan wes mari kuliah kudu ndang dirabe’no (menikahkan anak perempuan yang sudah saatnya menikah).
  4. Nyaur utang (mengembalikan piutang).
  5. Tobat (bertaubat dari dosa-dosa).
(Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu, 25 April 2009)
  1. Mempertahankan ide lama yang baik itu bagus, dan menggambil langkah baru yang lebih baik itu tambah bagus. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 05 Mei 2009)
  2. Kabeh uwong orep neng ndunyo iki nduweni cubo dewe-dewe, sogeh iku cubo, melarat yho cubo, waras lan loro (sakit) yho cubo, dadi kyai, dadi DPR, dadi guru lan dadi opo wae kabeh iku cubo! (Semua orang hidup di dunia ini mempunyai coba’an sendiri-sendiri, kaya itu coba’an, miskin itu coba’an, sehat, sakit juga coba’an, jadi kyai, DPR, guru dll. Itu semua adalah coba’aan). (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu, 06 Mei 2009)
  3. Di era globalisasi seperti sekarang ini sikapi dengan tiga perkara:
  1. Harus tetap taqwa dan beretika biar mulia.
  2. Jangan pandai teori saja, tapi harus pandai praktek biar tidak ketinggalan dengan yang lainnya.
  3. Misinya harus misi manusiawi
(Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 06 Mei 2009)
  1. Orang yang menyebarkan agama islam di Indonesia ada dua, yaitu:
  1. Orang Cina.
  2. Orang Arab.
(Dawuh ngaji Tafsir, Senin 11 Mei 2009)
  1. Aku njalok lek iso santri-santri gak usah pindah-pindah mondok atau pindah-pindah sekolah sebelum apa yang dikaji sudah tuntas, tidak pindah kitab dan pindah daerah kecuali darurat. Lek iso awakmu mondok sambil sekolah, jangan sekolah sambil mondok. Artine masio sekolae wes lulus tapi mondo’e durung lulus lek iso ojo pindah disek, marekno sekolah diniyahe, ambek kuliah dek kene pisan! (Dawuh ngaji Tafsir, Minggu, 24 Mei 2009)
  2. Rubahlah lingkunganmu, jangan sampai kamu dirubah lingkungan. (Dawuh ngaji Tafsir, Senin, 25 Mei 2009)
  3. Nggolek wong bodo sak iki ngono susah, soale akeh wong bodo seng rumungso pinter. (Mencari orang bodoh sekarang itu susah, karena orang bodoh sekarang merasa pintar). (Dawuh ngaji Tafsir, Senin, 25 Mei 2009)
  4. Kematian seseorang tidak dapat diundur atau diajukan walaupun sesaat. Menurut orang jawa “nek sido mosok wurungo, nek wurung mosok sido’o. Nek gak mosok iyo’o, nek iyo mosok engga’o”. (Dawuh ngaji Tafsir, Senin, 25 Mei 2009)
  5. Kyai, gus-gus (putra Kyai) lan ning-ning (putri Kyai) Yayasan Darut Taqwa dilarang jadi PNS atau bupati. Nek santri dibebaskan dadio bupati kabeh, dadio PNS lan DPR kabeh. Opo sebabe? Polakno cek onok bedane antara kyai ambek santrine. Ibarate kyai lan guse iku citakane lan awakmu kabeh (santri) iku barang sing dicetak. Sing payu iku barang seng dicetak, duduk citakane. Nek awakmu dadi PNS utowo DPR, berarti hasil produk Yayasan Darut Taqwa diterima di kalangan masyarakat atau pemerintahan. Laa nek sing payu citakane (Romo Kyai utowo Gus-guse) PT Darut Taqwa bakalan bangkrut utowo rugi. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 26 Mei 2009)
  6. Ulama’ Salaf ialah mulai zaman sahabat, tabi’in, tabi’it tabi’in sampai madzhab empat (Hanafi, Maliki, Hambali dan Syafi’i).
Ulama’ Kholaf ialah setelah madzhab empat. Diterangkan dikitab Tuhfatul Murid dan Taqrib. (Dawuh ngaji Tafsir, Kamis 28 Mei 2009)
  1. Iman iku onok macem telu:
    1. Iman sing bendinane nambah terus.
Contoh: Imane poro nabi lan rosul kang nduwe sifat ma’sum.
    1. Iman sing pancet.
Contoh : Imane poro malaikat.
    1. Iman sing kadang tambah, kadang pancet yo kadang modon.
Contoh : Imane menungso.
Mamulo dadi uwong (manungso) iku ojok sombong, ojok sok suci. Atasane wong ae kok cek sombonge, seng duweni sifat ma’sum iku mek poro nabi lan rosul. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa, 02 Juni 2009)
  1. Ati iku molak malek, kadang kenceng kadang bengkong. Nek gak duwe duwek wiridan tok, laa nek duwe duwek maksiat terus ora gelem ibadah. Ibarate tempe. Nek isuk dadi tempe, nek sore dadi kedele (kedelai). Terus ganti-ganti molak-malik koyok sifate ati. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa, 02 Juni 2009)
  2. Awakmu kabeh cecekelono marang al-Quran lan Hadits biar awakmu kabeh selamet. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu, 03 Juni 2009)
  3. Perbedaan politik dan pendidikan adalah:
    1. Kalau Politik boleh salah dan boleh goroh.
    2. Kalau Pendidikan boleh salah tapi tidak boleh goroh. (Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu 06 Juni 2009)
  1. Romo Kyai menerima semua orang, baik itu wong melarat utowo konglomerat, orang alit maupun orang elit, pencuri, perampok, ataupun orang baik dll. Bagaikan matahari yang selalu dapat menyinari semua, baik rumah, masjid, kotoran, gereja dll. (Dawuh ngaji Tafsir, Minggu 07 Juni 2009)
  2. Mene sekolah diniyah libur, ayo bareng-bareng nontok (melihat) ludruk nang Yudharta. Laa opo’o kok ditanggapno ludruk?
  1. Biar tidak fanatik.
  2. Biar tidak ada islam aliran keras.
  3. Biar budaya kita tetap berjalan. (Dawuh ngaji Tafsir, Minggu 14 Juni 2009)
  1. Tepatnya pada hari Rabu, 17 Juni 2009 pagi-pagi ada santri alumni sowan ke Romo Kyai, setelah bincang-bincang sejenak tiba-tiba Romo Kyai bertanya kepada santri tersebut, “awakmu wes kerjo Lee?” santri tersebut menjawab: dereng Yai!, Romo Kyai menanggapi agak duko (marah) seraya dawoh “Lho kok gak kerjo se Lee, kerjo ayo kerjo, awakmu kudu kerjo sing mempeng nak, mumpung sek enom kanggo sangu mbesok lek wes tuwek, cek nggak njagakno wong tuwo utowo njalok-njalok! Mosok enak see Lee..... nggantungno orep nang wong tuwo!!! Aku (Romo Kyai) iki sumpek lek ngantek onok santriku seng wes moleh gak gelem kerjo (nganggur tidak bekerja), gak seneng aku .........!!!
Lek gelem kerjo mempeng tor temen tak acungi jempol siji, sukur bagi isok nyiptakno lapangan pekerjaan, tak acungi jempol loro (dua jari jempol). (Dawuh di teras Ndalem, Rabu 17 juni 2009)
  1. Asline santri kene (santri ngalah ) mbesok lek moleh nang masyarakat iku tak bekali buku Pedoman Santri ambek Fiqih Galak Gampil iku wes cukup Loo Lee....
Buku Galak gampil (kanggo ngrawat kelestarian tradisi masyarakat), Laa buku Pedoman Santri iku kanggo wawasan berbangsa lan bernegara. (Dawuh di teras Ndalem, Kamis 18 juni 2009)
  1. Darut taqwa iku gak iso dipisahno ambek masyarakat, aku (Romo Kyai) ngomong pas acara ludrukan. “Darut taqwa cepat besar itu karena bersama-sama masyarakat, bareng-bareng masyarakat. Pancen yok opo-yok opo darut taqwa yoo ora iso dipisah no karo masyarakat koyok dene Gulo ora biso di pisahno karo roso legine. Contone maneh ‘’dadi DPR yo goro-goro masyarakat, dadi presiden yo goro-goro masyarakat. (Dawuh di teras Ndalem, Jum’at 19 Juni 2009)
  2. Iki usume pil-pilan awakmu kabeh nyoblos opo wae sak karepmu. Seng koen senengi, yo iku wes pilien, aku yho melok seneng.
Tapi lek aku (kyai, bu nyai, lan gus-guse kabeh) tetep netral gak mihak salah sijine.
Iki sak teruse lho.......... ilaayaumil kiamah, mbesok anak putuku kok gak niru prinsipku yho tolong di elengno.......................... awakmu kabeh dadi saksi lho.................... (Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu 20 Juni 2009)
  1. Sopo seng rumongso dadi anakku, wocoen buku Pedoman Santri.
Tak ke’i waktu seminggu engkok tak takoni maneh, iku wocoen peng telu (tiga kali).
Opo’o see kok tak kongkon moco peng telu?
Jawab: Biar awakmu cek gak katrok........! Saktemene buku iku ngono aku oleh tuku lho. Awakmu tuku ora nak............? mboten! Mulane aku ae seng tuku buku iku, awakmu tak ke’i tok..... yo tolong gatekno..... wocoen. (Dawuh ngaji Tafsir, Minggu 28 Juni 2009)
  1. Ada apa dan kenapa semua santri, siswa-siswi dan mahasiswa-mahasiswi Darut Taqwa diberi pegangan buku pedoman santri?
Jawab: Agar supaya tidak ketularan perilaku islam brok, islam jlenggur atau islam yang biasanya ngebom (biar tidak katut islam aliran keras). Ciri-ciri Islam aliran keras:
  1. Sok nge-trend dengan kata-kata kafir, musyrik dan sesat.
  2. Brok, jlenggur (ngebom).
  3. Anti kentongan anti jidor.
  4. Anti tahlilan, anti diba’an lan anti ziaroh kubur.
(Dawuh ngaji Tafsir, Senin 29 Juni 2009)
  1. Mengapa orang-orang Arab kebanyakan berprilaku kasar?
Jawab: Karena disana suhunya panas, sehingga temperatur tubuhnya naik. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 30 Juni 2009)
  1. Iki wayahe akeh santri baru wes, aku njalok tolong, seng wes neng pondok setahun munggah kudu momong seng anyar, yok opo sebisane krasan..........! (iling-iling santri seng lawas) awakmu dek kene gak moro-moro kerasan lho nak...!
Seng lanang yho momong seng lanang, seng wedok yho momong seng wedok. Lek momong yho ora usah di usuk-usuk usu’e (dzakare)......! di plek-plek usu’e.....! engkok lek njengat, awakmu di seplok engkok ...! klenger engkok koen! Seng wedok yho ora usah di mimiki pentile ndok...... lha untune wes sak genteng-genteng ngono... sido mlontos kabeh engkok!!!
Yo wes poko’e aku njalok tolong yok opo carane santri baru iso kerasan neng kene. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 01 juli 2009)
  1. Ndunyo ruwet iki saktemenne yho gara-gara salah sijine perkoro telu iki tok lho nak, liyane gak onok wes. Opo ae perkoro tellu iku?
  1. Harta.
  2. Tahta.
  3. Wanita.
Lek tahtae disandang harta siap dipegang lek harta wes akeh, kumkumane (istri) tambah siji, hartane tambah maneh kumkumane tambah telu, hartane tambah maneh kumkumane tambah dadi papat. Yho wes ngono iku. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 01 juli 2009)
  1. Sebab orang islam masuk aliran keras yaitu karena keterbatasan ilmu agama, setengah pinter yoo setengah bodo. Bagaimana cara menanggulanginya?
Jawab: Mengamalkan Pancasila. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 01 Juli 2009)
  1. Tantangan keberhasilane tujuane menungso ngono mung ono loro (ada dua):
  1. Howo nafsune dewe-dewe.
  2. Godaan utowo penggudo.
Penggudo yoo iku perkoro sakliyane seng di tuju (tujuan/cita-cita) koyok to tahta, harta, wanita.
Lha tujuanku (Romo Kyai) Darut Taqwa iki biso’o langgeng jaya ila yaumil qiyamah tur hasil produknya (santri, siswa, siswi mahasiswa, mahasiswi) bisa diterima di masyarakat. Lha untuk mewujudkan tujuanku ngono iku, aku ono coro, yoo iku:
  1. Kyai, Guse gak oleh melu-melu politik, gak oleh dadi PNS, DPR, Bupati, Gubernur, (iki jenenge wilayah terbatas).
  2. Lek santri bisoho dadi DPR, PNS, Bupati, Gubernur, terserah santri wes seng penting semua hasil produk bisa diterima di masyarakat. (iki jenenge wilayah bebas).
Kyai lan Gus-gus se iku dadi Mesine perusahaan, pesenku pabrik utowo perusahaan Darut Taqwa lan mesinne ojo nganti kedol (terjual), soale lek nganti kedol buyar engkok pabrik’e. Na’udzu Billah. (Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu 04 Juli 2009)
  1. Nabi Muhammad itu seorang nabi, rosul dan kepala negara yang pemerintahannya berbentuk demokrasi, sama seperti khulafaur Rosyidin negara yang dipimpin beliau semua bukan berbentuk negara islam. Dan kalian jangan sekali-kali ingin merubah sistem negara (NKRI) ini dengan negara islam. Karena sistem (NKRI) ini sudah sesuai dengan sistem pemerintahan yang dibentuk oleh nabi Muhammad dan Khulafaur Rosyidin. (Dawuh ngaji Tafsir, Senin, 06 Juli 2009)
  2. Mondok ngono ora enak bagaikan penjara, tapi penjara sing suci, sing maksute ora iso sak karepe dewe. Laa sing dadi penjagane penjara iki aku dewe (Romo Kyai). (Dawuh ngaji Tafsir, Kamis 09 Juli 2009)
  3. Awakmu dipondokno nang kene karo bapak ibumu cek dadi wong seng ora bodoh. Wong bodoh ngono panganane wong pinter. Pinter ambek ngerti iku bedo. Nek pinter kecerdasan mung teko otak ae, laa nek wong ngerti kecerdasane teko ati lan otak. (Dawuh ngaji Tafsir, Senin, 13 Juli 2009)
  4. Awakmu lek kepingin nduwe kharisma ngono gampang carane.
Carane yo nguwongno uwong. Lek iso nguwongno uwong (ngayomi) sak kecamatan yo keramat utowo kharismamu yo sak kecamatan. Lek iso nguwongno uwong sak kabupaten yo regamu sak kabupaten. Lek sak propinsi yo regamu sak propinsi. Lek iso ngayomi nasional regamu yo sak Indonesia (nasional).
Mangkane kudu iso nguwongno uwong. (Dawuh di Teras Ndalem, Senin 13 Juli 2009)
  1. Awakmu lanang lan wedok ojok sampek tukaran ambek konco, polakno awakmu nang kene tunggal guru lan tunggal wong tuwo. Aku ambek bu nyai iku wong tuwo seng bongso rohani, nek wong tuwomu sing nang omah iku sing bongso jasmani. Nek Fadlan, Saikhu, Kholid sak piturute iku dulur tuwomu, dadi awakmu nek nyelok mas, kang, cak, gus monggo, ojok dicelok kyai polae gurung wayae. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 14 Juli 2009)
  2. Islam di Indonesia ada dua macam, yaitu:
  1. Islam kentongan, jidor, nyekar, tahlilan.
  2. Islam anti kentongan, anti jidor, anti nyekar anti tahlilan (ada haditsnya di kitab Muwatto’ dan kitab Majmu’).
(Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu 18 Juli 2009)
  1. Pas natalan dino sabtu 25 Desember 2006 aku marani nang gerejo Tejowangi, nang kono aku pidato:
Selagi orang Indonesia masih saja bertengkar saja, maka tunggulah adzab tuhan pasti datang, tapi kalau tidak bertengkar dan selalu rukun, maka tidak akan ada apa-apa.”
Laa ngono iku pas dino minggune onok wong nang omahku ngomong nek omonganku bener nek saiki (minggu, 26 desember 2006) onok tsunami nang Aceh (polakne wong aceh nggrundel ae, tukaran ae, ngotot kepingin metu teko NKRI kepingin ngedekno NII), terus aku ngomong iku kabeh duduk rahmat, iku ngono laknat. Wong dibleki banyu kok jare rohmat. (Dawuh ngaji Tafsir, Minggu 19 Juli 2009)
  1. Awakmu dimondokno neng kene iki dipilih oleh Allah polakno awakmu oleh ilmu loro (dua macam ilmu), ilmu agomo lan ilmu dunyo. (Dawuh ngaji Tafsir, senin 20 Juli 2009)
  2. Awakmu kabeh nek ambek bapak ibune kudu boso, nek salaman kudu diambung tangan karone. Ojok koyok salamane pemain bal-balan, nganggo tangan siji. (Dawuh ngaji Tafsir, Senin 20 Juli 2009)
  3. Tolong yo anakku kabeh, dungakno bapak lan makmu nak, nek mari belajar ndungo o mugi-mugi sing gek omah sehat lan rejekine lancar. (Dawuh ngaji Tafsir, Senin 20 Juli 2009)
  4. Kenapa di ponpes Ngalah liburnya hari jum’at kok tidak hari minggu saja?
  1. Untuk mengurangi breng-brengan (balapan).
  2. Untuk mengurangi kenakalan.
(Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 21 Juli 2009)
  1. Sapi larang mergo lemune. Lha nek uwong larang mergo ilmune. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 21 Juli 2009)
  2. Lapo kyai kok koncoan ambek wong non islam (nonmuslim)?
Jawab: Biar manusiawi dan tidak hewani, tapi nek seng dikonco kok wong islam tok berarti hewani. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 22 Juli 2009)
  1. Kenapa kyai kok gak wayoh (tidak poligami) ?
  1. Niru bapak embah.
  2. Biar tidak ditiru anak putu dan santri.
(Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 22 Juli 2009)
  1. Iki awakmu kabeh lanang wedok, lek ndek pondok utowo ndek sekolahan gak oleh njopok duwite kancane. Yoo ojok ngantek, engkok sa’aken seng dicolong, iyo seng nyolong enak. Dadi ojok ngantek njopok yoo lee ndok, sa’aken wong tuwomu, malu engkok.
Trus kabeh wae kudu manut, nurut nang peraturan. Soale penguruse mulai pengurus kamar ngantek kyaine gak oleh bayaran, kerono syarate kyai iku onok telu:
  1. Istiqomah atau disiplin.
Disiplin ngimami jamaah, mulang santri. Santri yo kudu istiqomah, pak guru yo podo istiqomah.
  1. Uswatun khasanah atau memberi teladan yang baik.
Lek gurune mbeling, santrine yoo mbeling pisan wes, lek gurune bagus murite yho pasti bagus.
  1. Ikhlas (tanpa pamrih, tanpa meminta bayaran atau materi lainnya).
Lha lek onok pertanyaan, lho kok njenengan sogeh Yai?
Jawab: Aku dodolan AYAS (air yasin), bayarnya dengan UPAS (uang pas), kerono wong salaman nang aku piiroo wae gak tau tak susu’i/tanpa susuk (tanpa uang kembalian). (Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu 25 Juli 2009
  1. حُبُّ اْلاِنْسَانِ مَا مُنِعَ
Senengane manungso iku barang kang dilarang, moko soko iku kudu waspodo lan diati-ati. )Yang disukai manusia adalah perbuatan yang terlarang, maka dari itu harus waspada dan hati-hati(. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 28 Juli 2009)
  1. Cubo (cobaan) iku ono rong macem, yoiku:
  1. Cubo enak.
  2. Cubo gak enak.
  1. Onok elek onok apik iki jenenge dunyo. Gak mungkin apik kabeh, yo gak mungkin elek kabeh. Koyok sekolah iku yo gak pinter kabeh. Onok sing pinter onok sing bodoh. La nek pinter kabeh buyar sekolahe. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 28 Juli 2009)
  2. Teroris iku atine merem, gak eroh tonggo, bolo lan konco. Laa nek motone melolong sak gong tapi ora eroh wong. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 29 Juli 2009)
  3. Kenapa orang-orang islam banyak yang mengikuti islam aliran keras (jlenggur atau pengebom)?
Sebab keterbatasan ilmu agama (pinter gak pinter, bodoh gak bodoh).
Untuk menanggulangi bom-boman dan bruak-bruakan agar tidak ditiru secara terus menerus, solusinya yaitu AMALKAN PANCASILA. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 29 Juli 2009)
  1. Ilmu itu bukan di surban, bukan di jubah dan bukan di jenggot tetapi ada di hati. Gak mesti nek wong surbanan lan jubahan iku pinter, gak mesti nek wong jenggoten dowo iku pinter, yo gak mesti nek wong biasa iku goblok. Koyok koen ikuloh rek.......meneng, biasa, yo gak surbanan ora duwe jenggot tapi apal Al-Fiyah, lan Al-Qur’an. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 05 Agustus 2009)
  2. Taqwa tempatnya di hati, bukan di surban, bukan di jubah, bukan di jenggot, dan bukan di sarung. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 05 Agustus 2009)
  3. Waspadalah terhadap gerakan islam Wahaby (islam aliran keras, per, syrek, brok, jlenggur atau bom). (Dawuh ngaji Tafsir, Kamis 06 Agustus 2009)
  4. Siswa-siswi, mahasiswa-mahasiswi Yayasan Darut Taqwa dicetak sebagai intelektual yang berjiwa Pancasilais.
Kalau yang nyantri diniyah tok/intelekendilen, dicetak sebagai ilmuan yang Pancasilais. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 06 Oktober 2009)
  1. Iling-ilingen yo nak.....menungso larang mergo ilmune, Laa nek sapi larang mergo lemune. Mangkane nek kepingin larang nang masyarakat yoo kudu seng sergep. Nek awakmu dadi wong ngerti masio nang pucuk’e gunung sek dibutuhno wong, Laa nek goblok masio di tuk-tukno sopo kate gelem ambek wong goblok. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 21 Oktober 2009)
  2. Ikhlas yoiku sepi ing pamrih rame ing gawe. (Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu 24 Oktober 2009)
  3. Awakmu onok kene iku طَلَبُ الْعِلْمِ (golek ilmu). Golek ilmu iku soro, yo ngaji, sekolah, apalan, nek gak apal didekno/dipares (dihukum). Gak onok wong soro sak liyane wong sing golek ilmu gak onok wong enak sing gak duwe ilmu. Kabeh wong enak iku mesti duwe ilmu, mangkane bapak makmu mondokno nang kene iki kepingin awakmu dadi wong seng enak. Awakmu mondok iku gak titik biayane, bapak makmu soro nang omah nggolekno biayamu. Paribasane Endas digawe sekel, sekel digawe endas. Gak onok dionok-onokno gawe ngirim awakmu.
Awakmu kudu dadi wong ngerti ojo dadi wong pinter. Bedo pinter karo ngerti. Nek wong pinter iku kecerdasan mung teko otak, Laa nek wong ngerti kecerdasan teko ati lan otak.
Awakmu jange kudu dadi koyok manok seng kung (burung yang suaranya bagus sekali). Masio onok nang pucuke gunung yo sek digolei wong ae polakno larang regane. Ojok dadi manuk empret, masio onok nang pinggir embong gak onok seng njopok polakno gak onok regane. Mangkane nek kepingin dadi koyok manuk kung yoo kudu sing temen ambek sing sergep nang pondok. (Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu 07 November 2009)
  1. Kalau mau jadi kyai kudu sogeh dikek (harus kaya terlebih dahulu), lalu berjuang untuk jadi kyai agar tidak menjagakan waqofan (agar tidak thoma’). (Dawuh ngaji Tafsir, Minggu 08 November 2009)
  2. Menang belum tentu benar, tapi kalau benar sudah tentu menang. Kita ini mengejar kebenaran tidak mengejar kemenangan. Nek mengejar kemenangan tok berarti koyok wong jahiliyah. Jahilayah iku mengedepankan otot tapi mengakhirkan otak. (Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu 14 November 2009)
  3. Gak onok wong sing sempurno nang dunyo iki. Wong nabi Muhammad sing manusia super ae gak sempurno, buktine gak iso nulis. (Dawuh ngaji Tafsir, Senin 16 November 2009)
  4. Orang yang bergelar S1 seperti suster. Orang yang bergelar S2 seperti pak mantri. Orang yang bergelar S3 seperti dokter. Sedangkan orang bodoh hanya bisa mengetahui itu-itu saja, suka ngeyel dan marah-marah. (Dawuh ngaji Tafsir, Kamis 19 November 2009)
  5. Kanjeng nabi ora tau ngelarak musuh tapi dilarak musuh, ora tau marani musuh tapi diparani musuh, buktine setiap peperangan pasti terjadi di wilayahnya Kanjeng Nabi. Baca tarikh Nabi. (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 24 November 2009)
  6. Santri disuruh (ro’an dan sebagainya) oleh kyai agar tidak cingkrik yaitu aras-arasen/gak gelem nyambut gawe. (Dawuh ngaji Tafsir, Minggu 06 Desember 2009)
  7. Titenono yoo nak, saiki pemerintahan Indonesia iki kan umek ae. Umek ngono polakno onok sing ngumekno, gak mungkin umek karepe dewe. Anane kobong polakno yoo onok sing ngobong. Opo o se kok iso dadi ngono?
Jawab: Sebab pokal gawene wong politik sing ngidam jabatan, Laa nek wes keturutan ngidame yoo meneng (ngglendem). Awakmu tak jelasno ngene iki cek ’e gak dadi korbane politikus-politikus. Mangkane mahasiswa nang kene (mahasisiwa Yudharta) dilarang melok-melok demo. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 16 Desember 2009)
  1. Tolong anakku kabeh, disiplinkan diri sendiri (disiplin waktu), waktune sekolah yoo sekolah, waktune ngaji yoo ngaji, waktune shalat yoo shalat, waktune mangan yoo mangan. (Dawuh ngaji Tafsir, Kamis 24 Desember 2009)
  2. Kyai Sholeh datang ke pondok Ngalah pada tahun 1985 dan sampai sekarang kyai di sini sudah 24 tahun. Kuncinya kyai dapat mendirikan pondok Ngalah yaitu “temen”. (Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu 26 Desember 2009)
  3. Mengapa pluralisme kok sangat perlu dan penting?
Jawab: Karena manusia sedunia itu sama dan beda. Artinya sama, sama-sama mau makan, minum, tidur, sama-sama suka uang, suka nikah, BAB, kencing dan artinya berbeda yaitu beda-beda rupanya, putih-hitamnya, beda partainya, beda-beda agamanya, ayah ibunya, suaminya, suku dan prilakunya, maka dari itu harus menerima kenyataan dengan menghormati perbedaan yang hal itu tidak bisa dipungkiri, apakah perlu berbeda suami harus perang? Maka dari itu harus pluralisme.
Apabila ada orang yang tidak mau plural, maka pergi saja ke pucuk gunung sendirian untuk membuktikan kalau memang tidak mau plural. Kalau bilang tidak mau plural tapi kok berteman dan tidak mau sendirian, lucu kan ???!!! (Dawuh ngaji Tafsir, Selasa 29 Desember 2009)
  1. Orang pintar itu hanya memiliki kecerdasan otak saja, kalau orang ngerti memiliki kecerdasan otak dan kecerdasan hati. Maka dari itu jangan sampai jadi orang bodoh, karena nanti jadi “panganannya (makanannya)” orang pinter.
  2. Alam Dunyo iku buine wong mukmin, suwargane wong kafer.
  3. Di TV ada fatwa rokok haram karena menimbulkan penyakit. Gula, duren, sate dan gule juga sama seperti rokok, yaitu bisa mengakibatkan darah tinggi dan asam urat. Kalau semua perkara itu menimbulkan penyakit, apakah perlu ada fatwa haram, atau membentuk RUU nya.
  4. Gak onok wong orep’e enak lek gak karo ilmu, (makanya) mencari ilmu itu susah.
  5. NU ialah Ahlus Sunnah wal Jamaah wal Tahlilan wal Slametan wal Nyekar wal Diba’an wal Manaqiban wal Kentongan wal Jidor wal Hadroh wal al-Banjari wal Pancasila wal UUD’ 45 dan anti teroris.
  6. Seng nggarai ndunyo iki ruwet mung perkoro telu (Penyebab ruwetnya dunia ada 3 perkara), yaitu:
  1. Tahta (kedudukan).
  2. Harta.
  3. Wanita.
  1. Sekarang zamannya globalisasi dan sekarang banyak metode-metode praktis, cepat, akurat dan meyakinkan. Masyarakat ingin diladeni dengan cepat dan meyakinkan, kalau tidak cepat, praktis, akurat dan meyakinkan masyarakat jarang yang minat.
  2. Ingatlah jika kamu berbuat baik atau buruk anakmu nanti akan meniru sifat yang kau lakukan, maka menanamlah yang baik nanti akan memanen yang baik juga.
  3. Coba’an dan rintangan manusia ingin sukses hanya ada dua, yaitu:
  1. Godaan atau ujian.
  2. Hawa Nafsu.
  1. Syaitan nggudo menungso iku lewat endi-endi panggonan kecuali arah ndukur (nggon temurune roh) lan nisor (nggone sujud).
  2. Job kyai yaitu:
  1. Silo (mulang ngaji, wiridan lan dungo kanti istiqomah).
  2. Ngrumat pondok.
  3. Ngrumat masjid.
  4. Ngrumat sekolah.
  1. Kyai iku pawaan gulo, lek gak disebut ojok ngersulo. Contone wedang iku lho Lee, wedang teh iku bahane gulo, teh ambek banyu, tapi nyebute yoo wedang teh, gulone gak disebut, wedang kopi yho ngono, bahane gulo, kopi ambek banyu panas, lek wes dadi jenenge yoo wedang kopi, gak onok seng nyebut wedang gulo kopi.
  2. Fikirlah dahulu sebelum menghina orang lain, karena pasti ada imbal baliknya.
  3. Ujian bagi orang atau santri yang mencari ilmu adalah:
  1. Biaya (kiriman telat atau bayar sekolah telat).
  2. Penyakit (gudik, udun dll).
  3. Bodoh (kurang bersungguh-sungguh).
Yang penting adalah bersungguh-sungguh dan disiplin. Gak boleh kepinteren walau sudah sarjana.
  1. Kalau ilmu itu tidak diamalkan diibaratkan pohon yang tidak berbuah.
  2. Masyarakat di rumah dan dimanapun tidak melihat hasil ujian, rapot dan ngaji, tapi melihat pada akhlaknya.
  3. Ora onok soro lek gak sorone wong mondok utowo pados ilmu, ora onok urip enak lek gak wong sing nglakoni ilmune.
(memang mencari ilmu itu susah, akan tetapi kalau sudah mendapatkan ilmu dan kita aplikasikan/dipraktikkan dalam kehidupan, kita pasti menjadi orang yang hidupnya enak, mudah dan bahagia).
  1. Barangsiapa yang berpacaran, maka daftar bodoh.
  2. Santri harus mempeng ngaji, ibadah dan belajar supaya imbang dengan ibu dan abi yang mencari uang.
  3. Aku ingin punya santri yang:
  1. Bertaqwa.
  2. Berakhlakul karimah.
  3. Pandai dan pintar.
  4. Berjiwa kebangsaan.
  5. Lek wes muleh kudu bekerja dan punya karir.
  1. Sapi larang sebab lemune, wong larang sebab ilmune. Lek ilmune kenek dunyoe melok.
  2. Kenapa penghasilan bisa menurun?
Jawab: Karena perbuatan yang tercela
  1. Penyebab krisis global itu ada dua, yaitu:
  1. Bencana.
  2. Uangnya Amerika dibeli Israel.
  1. Kabeh santri pondok kudu mempeng. Nek awakmu gak mempeng sakno bapak ibumu soro nggolekno bondo nang omah gawe biayamu, tujuane bapak ibumu mondokno awakmu iki tujuane cek biso orep enak nang dunyo ambek nang akherat.
Dawuhe Kanjeng Nabi:
مَنْ اَرَادَ الدُّنْياَ فَعَلَيْهِ بِالْعِلْمِ وَمَنْ اَرَادَ اْلاٰخِرَةَ فَعَلَيْهِ بِالْعِلْمِ وَمَنْ اَرَادَ هُمَا فَعَلَيْهِ بِالْعِلْمِ
Sopo seng kepingin enak nang dunyo kudu ambek ilmu lan sopo kepingin enak nang akherat kudu ambek ilmu lan sopo wonge seng kepingin enak nang dunyo lan akhirat yoo kudu ambek ilmu.
  1. Petek teko endok, endok teko petek. Bodo teko mlarat, mlarat teko bodo. Mangkane ojo nganti bodo.
  2. Arek-arek lek turu gak oleh ngampung nang tonggo kamar, lan gak oleh ngajak wong liyo utowo konco arek njobo nang kamar kecuali keluargane dewe cek aman kamare. Soale akeh bapak emakmu laporan duwi’e akeh seng ilang. Teros tolong duwi’e ditabungno nang bank Arjuna ae, ce’e aman.
  3. Wong Indonesia lek melarat (miskin) iku kebacut, polae ndek Indonesia iku lek gelem gerakno tangane pasti oleh rejeqi, contone ngamen, tani dll.
  4. Tujuan roan adalah biar santri tidak cengkrek (males), tidak suka bekerja tapi banyak makan.
  5. Ibarat kendaraan wong lanang iku koyok gas, lek wong wedok iku koyok rem’e, dadi pas wes.
  6. Semua orang itu punya hak. Orang laki-laki punya hak memilih, sedangkan orang perempuan punya hak menolak.
Dawuh, Nasehat dan Amanah Romo Kyai Muhammad Sholeh Bahruddin Tahun 2010
  1. Penyebab kegagalan sesuatu ada dua (sebab gagalnya cita-cita ada 2), yaitu:
  1. Mbeleng (tidak sungguh-sungguh).
  2. Sombong.
  1. Apabila anda ingin jadi kyai tolong khatamkan dulu (harus menguasai) kitab sebanyak 300 macam (minimal), doktor saja 250 macam kitab apalagi kyai harus diatasnya doktor baru boleh bercita-cita jadi kyai.
  2. Sekarang zaman demokrasi, tolong dilandasi dengan Pancasila dan UUD ’45 agar supaya tidak “kebablas”. (Dawuh ngaji Tafsir, Kamis, 14 Januari 2010)
  3. Mulai dino iki gak usah takror wes, jam takror gawien istirahat. Jadi sakwuse moleh sekolah dilarang keluar dari wilayah Yayasan untuk menikmati istirahat, bila masih keluar maka takror diadakan lagi. (Dawuh ngaji Tafsir, Senin 25 Januari 2010)
  4. Gus Dur diarani aneh ngono polakno ngajine dilakoni. Nek zaman akhir iki ngajine gak dilakoni jarene wajar, tapi nek ngajine dilakoni diarani aneh. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 10 Februari 2010)
  5. Titenono yoo reek, kalau tukaran dengan istri atau sekeluarga, panasnya sekeluarga. Kalau tukaran antar tetangga, panasnya sedesa. Kalau tukaran antar partai, panasnya senasional. tapi kalau tukaran antar agama, panasnya sedunia. Mangkanya di sini diadakan seminar kerukunan antar umat beragama, sebelum terjadi tukaran antar agama, nanti panasnya sedunia. (Dawuh ngaji Tafsir, Senin 15 Maret 2010)
  6. Susahku (Romo Kyai) iku ono loro, (ada dua) yaitu;
  1. Pancasila diogrek-ogrek.
  2. Nek onok gegeran antar agama.
  1. Semua itu ada manfaatnya dan ada mudlorotnya tergantung yang memegang (mengendalikan).
  2. Mengapa kyai Sholeh, Bu Nyai, santri dan lembaga-lembaga Darut Taqwa mengadakan kolokium (silaturahmi) antar agama, dan seminar nasional dari berbagai agama apapun dan ke gereja, wihara dll?
Jawab: Agar supados tidak terjadi perang saudara, karena pada waktu itu islam aliran keras menabrak non-muslim. Bukti Amrozi Cs.
  1. Ilmu kemasyarakatan:
Bila ada orang minoritas maka dilakukan atau diwujudkan pluralitas, bila ada perbedaan maka dilakukan atau diwujuddkan kebersamaan. Contoh: Bangunan masjid ini dan penghuninya.
  1. Kyai ditanya mengapa tidak ikut pil-pilan?
Jawab: Sebab islam datang di jawa, baik jawa barat, tengah, timur tidak dibawa politikus. Bila para politikus membawa-bawa atau memakai simbol agama, mau dijadikan mobil untuk kemana? Mohon dijawab.
  1. Kunci keberhasilan sesuatu baik berupa ilmu, harta, derajat atau pangkat syaratnya hanya satu yaitu “temen-temen, bersungguh-sungguh atau disiplin”. (Poin 7, 8, 9, 10, 11 dan 12 dawuh waktu ngaji Tafsir, Kamis, 15 April 2010)
  2. Tanggal 22 Mei di kampus Universitas Yudharta ada acara seminar kebangsaan biar semua masyarakat se-indonesia bisa damai karena tahun-tahun ini atau bulan-bulan ini para sesepuh nasional perihatin melihat di kalangan masyarakat terjadi konflik antar agama, antar suku, antar pelajar, antar kampung, antar jenis kelamin. Maka kontraktor pembangunan etika (dokter atau spesialis akhlak) perlu mengadakan seminar demi menyelesaikan akhlak yang sedang bobrok (rusak). (Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu, 01 Mei 2010)
  3. Jiwa Sepuh (kontraktor pembangunan akhlak atau dokter spesialis akhlak mulya/etika) ialah: berjiwa ngayomi ngayemi tanpa pamrih dan tanpa pilah-pilih (Harus ngayomi dan ngayemi siapapun meski beda agama). (Dawuh ngaji Tafsir, Sabtu, 01 Mei 2010)
  4. Gak perduli bojone nabi, anak nabi tapi nek gak norot yo tebal (tidak selamat). Contone kan’an lan bojone nabi luth. Dadi, awakmu kudu nuruto nang wong tuomu. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu, 05 Mei 2010)
  5. Awakmu lek wes mari moco Galak Gampil lan Pedoman Santri, apa yang dilakukan oleh mbah-mbahmu iku gak salah. Mbah-mbahmu biyen iku luwih apik tinimbang awakmu, polae mbah-mbahmu iku pandai praktek ketimbang teori, tapi sayang seribu sayang putune hanya pandai teori saja dan hanya pinter maido. (Dawuh ngaji Tafsir, Senin, 17 Mei 2010)
  6. Awas teroris, jangan sampai masuk di lokasi Yayasan Darut Taqwa, karena teroris sangat berbahaya bagi kita semua.
Awas lek onok tamu nek gak kenal moro gowo tas, ojok oleh melbu nang kamar, iki berbahaya polae kate seminar. (Dawuh ngaji Tafsir, Rabu 19 Mei 2010)
  1. Fiqih Galak Gampil dan buku Pedoman Santri diambil dari al-Qur’an, hadits dan kitab kuning. Adapun nama-nama kitab tersebut kurang lebih sebanyak 250 macam nama, biar para santri punya wawasan dan sikap yang luas dan luwes. Awas jadi santrine Yai Sholeh gak boleh bodo, lek awakmu bodo malu aku. (Dawuh ngaji Tafsir, Kamis 20 Mei 2010)
  http://syangar.bodo.blogspot.co.cc